Rickard Nilssons minne 2023

Publicerat: 2023-10-09 10:41 - Skrivet av Johan Eriksson Tapper

Den tredje upplagan av Rickard Nilssons minne arrangerades den 7 oktober. Läs mer om tävlingen och årets stipendiater här!

Lördag den 7 oktober arrangerades den tredje upplagan av Rickard Nilssons minne med tillhörande stipendieutdelning.

Det var en blåsig tillställning på Troxhammar i lördags, 20 m/s i byarna. Trots det många deltagare, 139 småfrusna men muntra spelare hade anmält sig till Rickard Nilssons minne. Solen steg upp på himlen och spred glädje i lagen.

Tävling spelas till minne av vår uppskattade pro Rickard Nilsson som gick bort i cancer våren 2021. Hela avkastningen går till Cancerfonden och till fonden Rickard Nilssons minne. Fonden delade ut stipendier till två av Troxhammar och Mälarös framstående juniorer efter tävlingen.

Årets tävling hade kryddats med ”Greenkeepers revansch”. Av många udda flaggplaceringar på vår fina 18-hålsbana, var nog flaggan på hål 9 den knepigaste, bakom bunkern på foregreen. Nästa år repeterar vi, men stökar säkert till det ytterligare. Som vanligt är den här dagen något extra med lotterier, prisutdelningar och roliga happenings. Golfen betyder ju lika mycket socialt som det är en sport.

Rasmus Tamker (Mälarö GK Skytteholm) och John Wallner (Troxhammar GK) tilldelades Rickard Nilsson minnesstipendier på 10 000 kronor respektive 5 000 kronor. Båda är väldigt duktiga golfspelare, men också bra förebilder för våra yngre juniorer.

Motivering Rasmus Tamker
Rasmus är medlem i Mälarö GK Skytteholm och har tränat och tävlat för klubben. Han bidrar till gemenskapen bland juniorerna, uppmuntrar till träning, och ser som ett av sina uppdrag att visa hur man uppträder på golfbanan och mot varandra.

Rasmus har höga mål med sin golf. Men har sätter också upp delmål, jobbar med den mentala träningen och har ett tydligt syfte med varje träning och tävling. Under säsong har Rasmus både tävlat på juniortävlingar och seniortävlingar, han har haft fina placeringar på flera tävlingar och han har också gjort sin första albatross. I höst har Rasmus börjat spela golf vid college i Washington state, USA.

Motivering John Wallner
John är medlem på Troxhammar GK och är 15 år gammal. Han har tränat golf under flera år, för såväl Rickard, Mikael i satsningslaget och även Viktor på hans indoorträningar. John lyfter själv vikten av att alltid försöka hälsa på sina klubbkamrater och de man möter för att bygga gemenskap på klubben. John vill kunna jobba med golf, han vill bli bättre och vinna tävlingar.

John har under säsong deltagit i KM och flera andra tävlingar. Han vill också utveckla ett UF företag inom golf.

Stipendiet är ett sätt att årligen lyfta fram juniorverksamhetens betydelse för hela golfklubben. De är ju nästa generation som ska utveckla verksamheten framåt. Förhoppningsvis uppmuntras också fler unga att börja spela golf.

Hur gick det i tävlingen då?
Förstaplats
Mats Leander, Håkan Brantefelt, Stefan Blom, Mats Lindström och Annette Norman (67 slag)
Andraplats
Jörgen Ramquist, Christer Fridland, Helena Wiesel, Filip Månsson och Christoffer Järvemo (67 slag)
Tredjeplats
Anders Nyström, Anders Nysäter, Birgitta Högström och Torbjörn Norberg (69 slag)

Tävlingsavgifter, intäkter och gåvor går till stipendiefonden för kommande års stipendier, samt till Cancerfonden.

Stort Tack till vår Pro Mikael Hällgren, Troxhammar golfkrog, Troxhammar Golf AB, Cobra, Titleist, Srixon, Abacus, FootJoy, Mia Widell och Coop Stenhamra med flera för sponsring med priser och stort engagemang.

Men framförallt TACK till alla deltagare - hoppas att vi ses nästa år!

Rasmus Tamkers stipendium mottogs av hans pappa Fredrik Tamker

John Wallner tilldelades Rickard Nilssons minnesstipendium

Dagens segrare!

Laget som slutade på en stark andraplats!

Tredjeplats blev det för det här gänget!