Utbyggnad Klubbhus

Publicerat: 2021-11-01 12:00 - Skrivet av Mikael Götesson

Nu bygger vi ut klubbhuset på Troxhammar GK

Indoor Golf

Styrelsen arbetar kontinuerligt med hur verksamheten på Mälarö GK och Troxhammar GK kan utvecklas. Under många år har vi funderat på hur anläggningen skulle kunna nyttjas året runt och bli en mötesplats för våra 4.000 medlemmar även under vintern. Den 7 oktober höll Troxhammar Golf AB en extra stämma där man beslöt att bygga ut klubbhuset på Troxhammar GK.
Nedan följer en kortfattad beskrivning av vad som händer nu 2021/2022.

Genom att bygga ut klubbhuset skapas en modern träningsanläggning som erbjuder möjligheten att spela golf på utmanande banor världen över eller att förbättra sin swing i en miljö delvis skapad av golfsimulatorer.  ”Indoor golf ” anläggningen ger oss möjligheten att bedriva verksamhet året runt och dessutom fördelen att kunna planera och bedriva träning och utbildning på en helt ny nivå mot vad vi har idag. Anläggningen kommer att bestå av ett antal golfsimulatorer, puttgreen, några utslagsmattor samt ett socialt område där medlemmar kan umgås. Högsäsongen kommer naturligtvis att vara höst, vinter och vår, men anläggningen kommer att vara tillgänglig hela året.  Vi ser också en alternativ användning av ytan då den stora öppna ytan (puttgreen) kan möbleras och användas av klubben/krogen vid större tävlingar eller andra arrangemang.

Vi skapar en levande golfanläggning och klubbliv året runt med juniorträning på hemmaplan året runt, golfträning för medlemmar året runt, puttgreen för träning året runt och tävlingar året runt. Restaurang ges bättre möjlighet till att hålla öppet året runt och tränarna kan jobba året runt. Dessutom blir golfen väderoberoende då man kan spela golf även vid frost eller heldagsregn under säsong.

Inspiration

Nedan följer några inspirationsbilder från USA och en video från en anläggning i Danmark: https://youtu.be/Lt2Skz0pUEM

Utbyggnaden placeras väster om befintligt klubbhus, rakt bakom befintlig puttgreen. Entré till byggnaden sker genom en dörr från terrassen. När restaurangen är öppen kommer en passage finnas mellan byggnaderna för att kunna ta in mat och dryck i lokalen.

Invändigt inreds lokalen med 5st golfsimulatorer (som med tiden kan bli 7st) Dessa simulatorer ger en naturlig känsla i spelet och en rad funktioner finns, tex: spela kända banor, träna på range, tävlingar som närmast flagg m.m. Simulatorerna läser av bollens flykt efter träffen och simulerar en exakt bollbana. Från simulatorerna kan du om du vill få ut en rad olika värden på din sving. 2st av simulatorerna byggs i separata rum. En stor (för att vara inomhus) lätt ondulerad puttgreen på ca 140kvm. Ett utrymme med enklare simulatorer eller slagnät skapas. Samt en viktig yta för fika/mat/samkväm, i denna yta monteras en stor projektor eller TV för att kunna se på golf och hålla presentationer.